Nieuwe aangepaste algemene voorwaarden d.d. 30-05-2023

Algemene voorwaarden van ENTRANCE AUTOMATISCHE DEUREN

Artikel 1            Definities

In deze Algemene Voorwaarden worden de hierna volgende termen in de navolgende betekenis gebruikt:

– Aannemer: .Entrance Automatische Deuren en/of de aan Entrance Automatische Deuren gelieerde ondernemingen.

Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, of de natuurlijke persoon die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf indien de betrokken overeenkomst geen verband houdt met de beroepsactiviteit van die natuurlijke persoon.

– Opdrachtgever: de wederpartij van Aannemer.

– Overeenkomst: de overeenkomst tussen Aannemer en Opdrachtgever.

– Algemene Voorwaarden: de Algemene Voorwaarden van Aannemer.

Schriftelijk(e): in geschrift of via een Elektronisch Communicatiemedium.

Elektronisch Communicatiemedium: email, whatsapp, SMS, het contactformulier via de website van Aannemer, danwel een door Aannemer gehanteerd elektronisch communicatiemedium.

Werkdag(en): maandag tot en met vrijdag tussen 8:00 en 16:00 met uitzondering van een algemeen ter plaatse van uitvoering of levering erkende, of door de overheid dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven rust- of feestdag, de bouwvak vakantieperiode, danwel een andere vakantie- of ADV dag en/of andere collectieve vrije dag.

Artikel 2            Algemeen

  1. De bepalingen van de Algemene Voorwaarden gelden voor iedere huidige en toekomstige aanbieding, offerte en/of overeenkomst tussen Aannemer en een Opdrachtgever waarop Aannemer de Algemene Voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk is afgeweken.
  2. De Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met Aannemer, voor de uitvoering waarvan derden zijn of worden ingeschakeld.
  3. Indien een of meerdere bepalingen in de Algemene Voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van de Algemene Voorwaarden volledig van toepassing. Aannemer en Opdrachtgever zullen alsdan overleggen teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zover mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht wordt genomen.

Artikel 3            Elektronische communicatie

  1. Indien de Opdrachtgever gebruik maakt van een Elektronisch Communicatiemedium rust op de Opdrachtgever het risico van het gebruik daarvan en is jegens Aannemer gehouden tot behoorlijke maatregelen ter voorkoming van onbedoeld en/of onrechtmatig gebruik van dat Elektronisch Communicatiemedium.
  2. Indien de Opdrachtgever een Elektronisch Communicatiemedium gebruikt of beschikbaar heeft voor berichtenverkeer met Aannemer, dan wordt de Opdrachtgever jegens Aannemer steeds vermoed de verzender danwel ontvanger van een bericht via dat Elektronisch Communicatiemedium te zijn, behoudens tegenbewijs van de Opdrachtgever.

Artikel 4            Vertegenwoordiging

  1. Opdrachtgever is gerechtigd een of meer vertegenwoordigers aan te wijzen om als zijn gemachtigde op te treden. Opdrachtgever stelt Aannemer hier onverwijld Schriftelijk van in kennis. De gemachtigde van de Opdrachtgever vertegenwoordigt de Opdrachtgever voor zover de bevoegdheid daartoe uitdrukkelijk en Schriftelijk aan Aannemer is meegedeeld.
  2. Aannemer wordt uitsluitend vertegenwoordigd door de directie van Aannemer. Overeenkomsten en/of afspraken met personeelsleden en/of vertegenwoordigers binden de Aannemer niet.
  3. Aannemer raakt eerst dan gebonden aan overeenkomsten of afspraken met personeelsleden of andere vertegenwoordigers, indien de directie van Aannemer expliciet instemt met de Overeenkomst of afspraken, danwel uitvoering geeft aan de Overeenkomst of afspraken.

Artikel 5            Overeenkomst en offertes

  1. Offertes van Aannemer zijn steeds vrijblijvend en kunnen slechts Schriftelijk en zonder afwijkingen worden aanvaard.
  2. Indien in de acceptatie voorbehouden of wijzigingen t.o.v. de offerte worden aangebracht, komt de Overeenkomst pas tot stand, indien Aannemer schriftelijk instemt met de afwijkingen van de offerte of start met de uitvoering van de werkzaamheden.
  3. De termijn voor aanvaarding van offertes bedraagt 30 dagen na de datum van de offerte.
  4. Een samengestelde prijsopgave verplicht Aannemer niet tot levering van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.

Artikel 6            Verplichtingen Opdrachtgever

  1. De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat Aannemer tijdig beschikt over:
  2. alle relevante informatie waarover Opdrachtgever beschikt, die nodig is om het werk en eventueel onderhoud te realiseren, waaronder i.i.g. begrepen actuele (bouw en/of situatie) tekeningen;
  3. ongehinderde toegang voor personeel en/of materieel tot de locatie, het terrein en/of het gebouw waarop het werk moet worden gerealiseerd;
  4. voldoende parkeerruimte, voor het uitvoerend personeel en/of leveranciers van (hulppersonen van) aannemer, op het terrein of naast het gebouw waar de werkzaamheden worden uitgevoerd;
  5. voldoende gelegenheid voor veilige aan- en afvoer en/of veilige opslag van bouwmaterialen en hulpmiddelen;
  6. een container op het terrein of naast het gebouw waar de werkzaamheden worden uitgevoerd voor de opslag van (bouw)afval;
  7. over de voor de opzet en uitvoering van het werk benodigde gegevens en goedkeuringen, met inbegrip van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke toestemmingen, hoe ook genaamd;
  8. actuele tekeningen van de locatie van (zichtbare en/of onzichtbare) leidingen t.b.v.: elektra, gas, water en/of data of anderszins;
  9. afkoppeling van elektra, gas, water en/of data leidingen in het werk.
  10. de resultaten van een Klic melding (https://zakelijk.kadaster.nl/-/klic-melding).
  11. de door Aannemer benodigde heftrucks, shovels, hoogwerkers en/of hijskranen.
  12. de constructieberekeningen

Indien niet of niet tijdig is voldaan aan deze bepaling, heeft Aannemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de Opdrachtgever in rekening te brengen.

  1. De Aannemer is niet aansprakelijk en de Opdrachtgever vrijwaart de Aannemer voor alle schade en kosten als gevolg van onjuistheden in de door Opdrachtgever (of diens hulppersonen) verstrekte informatie en/of documentatie.
  2. Opdrachtgever vrijwaart Aannemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en welke aan Opdrachtgever toerekenbaar is.
  3. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de inhoud van de door hem opgedragen wijzigingen. De Aannemer zal zo nodig wijzen op de gevolgen van wijzigingen door de Opdrachtgever.
  4. Indien Opdrachtgever levering van bepaalde goederen aan Aannemer voorschrijft, dan draagt de Opdrachtgever het risico van de functionele ongeschiktheid van goederen. Hiervan is sprake als goederen naar hun aard of anderszins niet geschikt zijn voor het doel waarvoor ze blijkens de Overeenkomst bestemd zijn. Indien Aannemer gerechtvaardigde twijfel heeft aan de kwaliteit en/of geschiktheid van door Opdrachtgever voorgeschreven, dan is Aannemer gerechtigd zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst op te schorten, tot de Opdrachtgever overtuigend bewijs levert van de functionele geschiktheid.
  5. De Opdrachtgever draagt er voor zorg dat Aannemer zijn werkzaamheden ongestoord en aaneengesloten kan uitvoeren op het overeengekomen tijdstip of gedurende de overeengekomen periode op de overeengekomen locatie.
  6. De Opdrachtgever is steeds en voor eigen rekening en risico verantwoordelijk voor het verkrijgen van (overheids)subsidies.
  7. Opdrachtgever mag, behoudens Schriftelijke goedkeuring van Aannemer zijn rechten en verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst noch geheel noch gedeeltelijk aan een ander overdragen.
  8. Indien de Opdrachtgever een van de verplichtingen zoals genoemd in dit artikel schendt, dan wordt de oplevertermijn met de duur van de daardoor ontstane vertraging verlengd, met een minimum van 20 Werkdagen.

Artikel 7            Verplichtingen Aannemer

  1. Aannemer zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap. Aannemer zal Overeenkomst zodanig uitvoeren dat de prestatie voldoet aan de uit de Overeenkomst voortvloeiende voorschriften en uitgaande van het normale gebruik waarvoor de prestatie bestemd is.
  2. Aannemer is bevoegd (onderdelen van) het werk door (zelfstandige) hulppersonen te laten verrichten.
  3. Aannemer is niet verplicht te contracteren met een door Opdrachtgever aangegeven hulppersoon, indien Aannemer de contractvoorwaarden van deze hulppersoon niet wenst te accepteren.
  4. De Opdrachtgever vrijwaart Aannemer voor alle gevolgen (zoals schade, boetes en/of kosten) die verband houden met de Wet Arbeid Vreemdelingen voor de inschakeling van hulppersonen die door de Opdrachtgever zijn aangewezen.
  5. Aannemer is gerechtigd fasen of elementen ter toetsing of goedkeuring aan de Opdrachtgever voor te leggen.
  6. Aannemer dient de werkzaamheden zodanig te verrichten dat noch de Opdrachtgever noch derden nodeloos hinder hebben en dat schade aan persoon, goed of milieu zoveel mogelijk wordt beperkt.
  7. Bij de uitvoering van het werk, herstelwerk en/of serviceverplichtingen kan schade ontstaan aan het terrein en/of een gebouw. Dergelijke schade is niet altijd te voorkomen. Voor de Opdrachtgever geldt voor schade een eigen risico van € 1.000,-. Aannemer is overigens (met inachtneming van artikel 19) aansprakelijk voor schade aan het werk of (andere) eigendommen van de Opdrachtgever, voor zover deze door de uitvoering van het werk is toegebracht en te wijten is aan nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van Aannemer, zijn personeel, hulppersonen, onderaannemers of leveranciers.
  8. Aannemer is gerechtigd reclame aan te brengen op de door haar geleverde werken en/of veiligheidsinstructies en/of onderhoudsstickers. Deze reclame en/of veiligheidsinstructies en/of onderhoudsstickers dienen door Opdrachtgever te worden gehandhaafd op straffe van verval van garantie en/of aansprakelijkheid.
  9. Aannemer is niet verder gehouden dan een globale toetsing van door of vanwege de klant verstrekte informatie, ontwerpen, tekeningen, berekeningen en bestekken aan de normen van de branche waarin de Aannemer werkzaam is. De controle door de Aannemer van door de klant te leveren goederen zal niet meer omvatten dan een uitwendige visuele inspectie op zichtbare schade, controle van aantallen en/of afmetingen. Aannemer is in geen geval aansprakelijk voor schade en/of kosten, van welke aard ook, doordat Aannemer is uit- gegaan van de functionele geschiktheid van goederen en/of werkwijzen die Opdrachtgever (en/of diens hulppersonen) voorschreef.

Artikel 8            Vergunningen e.d. en bodem

  1. Indien is overeengekomen dat Aannemer zorg draagt voor de benodigde vergunningen, ontheffingen, beschikkingen, toestemmingen en verklaringen, dan is Opdrachtgever verplicht Aannemer alle benodigde medewerking te verlenen ter verkrijging hiervan.
  2. Indien een vergunning, ontheffing, beschikking, toestemming of verklaring redelijkerwijs niet wordt verleend of niet tijdig is of zal worden verleend, zullen partijen met elkaar overleggen en zo nodig de Overeenkomst wijzigingen of ontbinden. In geval van ontbinding is artikel * lid * van overeenkomstige toepassing.
  3. Aannemer is niet aansprakelijk voor de gevolgen van asbest en/of (bodem) verontreiniging die tijdens de uitvoering van de werkzaamheden wordt aangetroffen op of in het terrein of opstallen. Aannemer zal de asbest en/of verontreiniging (doen) verwijderen als zijnde meerwerk. Indien dit meerwerk wegens haar omvang redelijkerwijze niet van Opdrachtgever gevergd kan worden, is Opdrachtgever gerechtigd de Overeenkomst te wijzigingen of te ontbinding. In geval van ontbinding is artikel * lid * van overeenkomstige toepassing.

Artikel 9            Termijnen

  1. Leverings- of opleveringstermijnen zijn indicatief en geven de Opdrachtgever bij overschrijding ervan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
  2. Vorderingsrechten en andere bevoegdheden van de Opdrachtgever uit welke hoofde ook jegens Aannemer en/of diens hulppersonen in verband met een overeenkomst of uit hoofde van onrechtmatige daad vervallen door verloop van één jaar na het moment waarop de Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en/of bevoegdheden.
  3. In afwijking van lid 2 geldt voor de Opdrachtgever die handelt in de hoedanigheid van Consument een verjaringstermijn van een jaar.
  4. Stuitingshandelingen kunnen uitsluitend geschieden middels aangetekende brief of middels deurwaardersexploot.

Artikel 10          Modellen, kleuren, afwijkingen

  1. Modellen, proefmonsters en/of schetsen die worden getoond door de Opdrachtgever en/of Aannemer gelden als indicatief zonder dat de door Aannemer te leveren prestatie daaraan behoeft te beantwoorden.
  2. Afwijkingen tussen enerzijds het geleverde werk en anderzijds het oorspronkelijke ontwerp, tekeningen, kopij of model, kleur respectievelijk zet-, of andere proef, kunnen geen reden vormen voor afkeuring, korting, ontbinding van de Overeenkomst of schadevergoeding indien zij van geringe betekenis zijn.
  3. De Opdrachtgever dient goederen die gemonteerd worden door Aannemer tijdig en voor montage te keuren op juiste kwaliteit, kleur of afwijkingen en klachten daarvan onverwijld en uiterlijk binnen 24 uur na levering van de goederen op locatie en Schriftelijk en gemotiveerd te melden aan Aannemer. Bij gebreke daarvan worden de te monteren goederen geacht te zijn goedgekeurd en conform de Overeenkomst en op dat moment vervalt het recht van reclame. De kosten van demontage / vervanging worden na afloop van deze termijn op basis van regie als meerwerk in rekening gebracht bij de Opdrachtgever, ten het bij Aannemer geldende uurtarief.

Artikel 11          Prijzen en facturatie

  1. De door Aannemer gehanteerde tarieven en prijzen zijn in EURO en inclusief BTW en eventuele andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de Overeenkomst te maken kosten, waaronder parkeerkosten, verzend-, vervoers-, opslag-, verpakkings- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven. Ook zijn uitgesloten de kosten van huur van een heftruck, shovel en/of graafmachine en/of hoogwerker.
  2. Elke gedeeltelijke levering, waaronder tevens begrepen leveringen van onderdelen van een samengestelde opdracht, kunnen afzonderlijk worden gefactureerd.
  3. De Aannemer is gerechtigd om het werk in door Aannemer te bepalen termijnen te factureren. Bij overschrijding van de betalingsverplichtingen is Aannemer gerechtigd om de werkzaamheden op te schorten. De termijn van (op)levering wordt verlengd met het aantal dagen dat facturen van Aannemer te laat zijn betaald.
  4. Indien geen prijs is overeengekomen, slechts bij wijze van indicatie een prijs is gegeven, danwel sprake is van meerwerk, dan wordt de het loon van Aannemer op nacalculatie berekend tegen de gangbare tarieven van Aannemer, vermeerderd met de door Aannemer gemaakte kosten.
  5. Een prijsindicatie is geen richtprijs. Door Aannemer genoemde prijzen gelden slechts als richtprijs indien Aannemer een prijs Schriftelijk en expliciet heeft aangeduid als richtprijs.
  6. In afwijking van artikel 7:752 lid 2 BW mag een door Aannemer opgegeven richtprijs maximaal 20% worden overschreden.
  7. Aannemer mag prijsstijgingen doorberekenen, indien Aannemer kan aantonen dat zich tussen het moment van aanbieding en uitvoering van de Overeenkomst significante prijswijzigingen (van 5% of meer) hebben voorgedaan ten aanzien van bijvoorbeeld, materialen, lonen, grondstoffen of huurprijzen. Een Opdrachtgever die Consument is, is in geval van prijsstijging binnen drie (3) maanden na het sluiten van de Overeenkomst gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden, tenzij Aannemer alsnog bereid is de Overeenkomst uit te voeren op basis van de oorspronkelijke prijs. In geval van ontbinding is artikel * lid * van overeenkomstige toepassing.
  8. De Aannemer is gerechtigd om de door Aannemer gehanteerde uurtarieven en/of eenheidsprijzen jaarlijks per 1 januari te indexeren conform de consumentenprijsindex (CPI).

Artikel 12          Wijziging van de Overeenkomst

  1. De Opdrachtgever is gerechtigd om wijzigingen aan Aannemer op te dragen. Aannemer zal daarbij zo veel als mogelijk is aangeven of een wijziging meer- of minderwerk met zich mee brengt.
  2. Aannemer is niet verplicht een door Opdrachtgever opgedragen wijziging uit te voeren indien:
  3. de wijziging niet Schriftelijk is opgedragen, of
  4. de uitvoering van de wijziging een naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbare verstoring van de werkzaamheden tot gevolg zou hebben, of
  5. de uitvoering van de wijziging tot gevolg zou hebben dat Aannemer zou worden verplicht tot werkzaamheden die zijn technische kennis en/of capaciteit te boven gaan, of
  6. de uitvoering van de wijziging voor Aannemer naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid, gelet op de wederzijdse belangen, onaanvaardbaar zou zijn.
  7. Indien Aannemer weigert een opgedragen wijziging uit te voeren, zal zij dit zo spoedig mogelijk de Opdrachtgever meedelen.
  8. Aannemer is gerechtigd documenten of werkzaamheden te wijzigingen, voor zover het resultaat ervan beantwoord aan de bepalingen van de Overeenkomst.
  9. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen en / of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
  10. Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd en / of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Aannemer zal de Opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen. Opdrachtgever wordt geacht alsdan in te stemmen met de termijnverlenging.
  11. Indien de wijziging en / of aanvulling op de Overeenkomst financiële en / of kwalitatieve consequenties heeft, zal Aannemer de Opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk inlichten.

Artikel 13          Betaling

  1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Aannemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd.
  2. Opdrachtgever dient eventuele bezwaren tegen de factuur van Aannemer binnen 8 dagen na factuurdatum Schriftelijk kenbaar te maken aan Aannemer, bij gebreke waarvan Opdrachtgever geacht wordt te hebben ingestemd met de factuur en het factuurbedrag. Bezwaren tegen de factuur schorten de betalingsverplichting niet op.
  3. De Opdrachtgever raakt direct in verzuim door het enkel verstrijken van een betalingstermijn. De Opdrachtgever raakt na het verstrijken van een betalingstermijn een contractuele rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke (handels)rente hoger is in welk geval de wettelijke (handels)rente geldt. Voor Opdrachtgevers die niet handelen in de uitoefening van beroep en/of bedrijf geldt een contractuele rente van 0,70% per maand. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag.
  4. In geval van fusie, vervreemding van (een deel van) de onderneming, liquidatie, (aanvraag van) faillissement, (conservatoir) beslag of (aanvraag van) surseance van betaling, belangrijke wijzigingen in de bedrijfsleiding van de Opdrachtgever zijn de vorderingen van Aannemer op de Opdrachtgever direct opeisbaar.
  5. Aannemer heeft het recht de door de Opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Aannemer kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de Opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening aanwijst. Aannemer kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente alsmede de kosten worden voldaan.
  6. De Opdrachtgever is bij overschrijding van een betalingstermijn jegens Aannemer buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd. Indien de Opdrachtgever handelt in de uitoefening van beroep en/of bedrijf zijn de buitengerechtelijke incassokosten minimaal € 250,- per factuur.

Artikel 14          Oplevering

  1. Het werk van de Aannemer wordt als opgeleverd beschouwd indien:
  2. de Opdrachtgever het werk heeft goedgekeurd;
  3. het werk door de Opdrachtgever in gebruik is genomen, danwel het gedeelte dat door de Opdrachtgever in gebruik is genomen;
  4. Aannemer Schriftelijk aan Opdrachtgever heeft meegedeeld dat het werk is voltooid en Opdrachtgever niet binnen 5 Werkdagen na de dag van die mededeling Schriftelijk kenbaar heeft gemaakt dat het werk niet is goedgekeurd onder vermelding van de opleverpunten;
  5. Opdrachtgever het werk niet goedkeurt op grond van kleine gebreken of ontbrekende onderdelen die binnen de gangbare betalingstermijn van facturen (met een minimum van 21 Werkdagen) kunnen worden hersteld of na geleverd en die ingebruikname van het werk niet in de weg staan.
  6. Keurt Opdrachtgever het werk niet goed, dan is de Opdrachtgever verplicht de Aannemer in de gelegenheid te stellen tot het leveren van herstel met een termijn van tenminste 21 Werkdagen, te rekenen vanaf de Schriftelijke melding van opleverpunten door de Opdrachtgever.
  7. De toezending van de laatste termijnfactuur aan de Opdrachtgever geldt als een mededeling dat het werk is voltooid en (uitgezonderd meer/minderwerk) gereed is voor oplevering.
  8. Opdrachtgever vrijwaart Aannemer voor aanspraken van derden voor schade aan niet opgeleverde delen van het werk veroorzaakt door het gebruik van reeds opgeleverde delen van het werk.
  9. Voor iedere dag of gedeelte daarvan:
  10. dat de Aannemer het overeengekomen werk niet ongestoord kan uitvoeren, en/of
  11. door de Opdrachtgever een betalingstermijn wordt overschreden, en/of
  12. de Opdrachtgever anderszins niet de benodigde gegevens verstrekt zoals opgenomen in artikel * lid 1 onder a tot en met i, dan

wordt de oplevertermijn verlengt met een volledige Werkdag voor iedere dag dat de tekortkoming voortduurt.

Artikel 15          Garanties

  1. Indien de Aannemer garanties verstrekt, dan kan de Opdrachtgever daarop slechts een beroep doen, indien de Opdrachtgever heeft voldaan aan alle (financiële) verplichtingen jegens de Aannemer.
  2. Een garantie vervalt indien:

– aan het werk waarop de garantie ziet werkzaamheden door derden zijn uitgevoerd, met uitzondering van het aanbrengen van noodvoorziening door een erkende specialist;

– toevoegingen zijn gedaan (hoe ook genaamd) aan het door Aannemer geleverde werk;

– het werk gebruikt voor andere doeleinden dan waarvoor het werk is bedoeld, danwel in geval van onoordeelkundig gebruik van het werk;

  1. Garantie ziet niet op:

– gebreken die ten tijde van de oplevering reeds konden worden opgemerkt door Opdrachtgever;

– klachten over producten en/of bouwstoffen die het gevolg zijn van natuurlijke eigenschappen van bouwstoffen;

– gebreken en/of schade als gevolg van weersomstandigheden;

– gebreken en/of schade door invloeden van buitenaf, zoals overstroming, blikseminslag, storm, vandalisme;

– gebreken en/of schade door onoordeelkundig gebruik en bediening;

  1. Aannemer voert geen garanties uit die door derden worden gegeven (zoals fabrieksgaranties).
  2. Indien Aannemer opdracht krijgt voor het uitvoeren van fabrieksgaranties, dan worden deze uitgevoerd op basis van nacalculatie tegen de op het moment van opdrachtverlening bij Aannemer geldende uurtarieven.

Artikel 16          Eigendomsvoorbehoud en zekerheid

  1. Alle door Aannemer geleverde zaken blijven eigendom van Aannemer totdat de Opdrachtgever alle navolgende verplichtingen uit alle met Aannemer gesloten overeenkomsten is nagekomen.
  2. De Opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
  3. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken danwel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is Opdrachtgever verplicht Aannemer zo spoedig mogelijk daarvan op de hoogte te stellen.
  4. Voor het geval dat Aannemer zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de Opdrachtgever reeds nu onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan Aannemer of door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Aannemer zich bevinden en die zaken mede terug te nemen.
  5. Indien de door Aannemer geleverde goederen op de locatie van het werk en/of een opslaglocatie en/of de vestiging van de Opdrachtgever zijn vermengd met goederen van derden of de Opdrachtgever, dan gelden de door Aannemer aangewezen goederen tot het aantal en dezelfde soort als zijnde de goederen van de Aannemer.
  1. Tot zekerheid voor de nakoming van zijn huidige en toekomstige betalingsverplichtingen jegens de Aannemer verpandt de Opdrachtgever aan Aannemer al zijn huidige en/of toekomstige vorderingen (hierna: “goederen”) uit huidige en/of toekomstige rechtsverhoudingen aan de Aannemer. In geval van openbaarmaking van de verpanding aan de debiteur is Aannemer ook gerechtigd toekomstige vorderingen uit hoofde van toekomstige rechtsverhoudingen te verpanden. Aannemer is steeds gerechtigd de verpanding van de goederen te registreren bij de Belastingdienst en de verpanding van de goederen mee te delen aan crediteuren van de Opdrachtgever en betaling te ontvangen. De Aannemer is onherroepelijk gemachtigd om de goederen (al dan niet via een procuratiehouder) namens de Opdrachtgever aan zichzelf te verpanden.

Artikel 17          Opschorting

  1. Aannemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden, indien:

– Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet of niet volledig nakomt.

– na het sluiten van de Overeenkomst Aannemer ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te vrezen dat de Opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.

– Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is. Zodra zekerheid is gesteld, vervalt de bevoegdheid tot opschorting, tenzij deze voldoening daardoor onredelijk is vertraagd.

– Opdrachtgever het vrije beheer over zijn vermogen verliest, danwel een aanvraag heeft gedaan, danwel is betrokken in een aanvraag tot ontbinding van de (huwelijksgoederen)gemeenschap waarvan Opdrachtgever deelgenoot is.

– (conservatoir en/of executoriaal) beslag wordt gelegd ten laste van Opdrachtgever

– een verzoek tot faillissement is aangevraagd tegen Opdrachtgever, danwel sprake is van (Voorlopige) surseance van betaling, danwel een aanvraag is gedaan door Opdrachtgever tot toelating tot de WSNP.

– het perceel waarop de werkzaamheden door Aannemer worden of zijn uitgevoerd te koop wordt gezet.

– de Opdrachtgever Nederland metterwoon verlaat.

Artikel 18          Beëindiging van de overeenkomst

  1. Indien Opdrachtgever de Overeenkomst ontbindt, annuleert, opzegt, of anderszins beëindigt, dan heeft Aannemer aanspraak op een vergoeding overeenkomstig artikel 7:764 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek.
  2. Indien de Opdrachtgever enige op hem rustende verplichting niet nakomt, is de aannemer gerechtigd het werk te schorsen tot het moment waarop de opdrachtgever deze verplichting is nagekomen, dan wel het werk in onvoltooide staat te beëindigen. De Aannemer dient de Opdrachtgever vooraf schriftelijk op de gevolgen van het niet nakomen van de verplichtingen te wijzen, onverminderd het recht van de Aannemer op vergoeding van schade, kosten en rente.

Artikel 19          Aansprakelijkheid

  1. De Opdrachtgever die bestaat uit meerdere personen zijn jegens de Aannemer hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de gehele overeenkomst.
  2. De Opdrachtgever is jegens Aannemer gehouden het werk en zijn (on)roerende goederen en/of hulppersonen te verzekeren en verzekerd te houden tegen schade, verlies en/of diefstal.
  3. De aansprakelijkheid van Aannemer is beperkt tot het bedrag dat onder de door Opdrachtgever afgesloten verzekering wordt uitgekeerd. Indien de verzekeraar niet tot uitkering overgaat of indien het voorval niet onder de verzekering valt, is de aansprakelijkheid van Aannemer beperkt tot een bedrag ter grote van 15% van de gefactureerde en betaalde aanneemsom of prijs. De totale aansprakelijkheid van Aannemer jegens de betrokken Opdrachtgever(s) bedraagt in geen geval meer dan € 2.500,-.
  4. Aannemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder in ieder geval begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste omzet, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
  5. De maximumbedragen in dit artikel gelden niet indien de schade is ontstaan door opzet of bewuste roekeloosheid van de bedrijfsleiding van Aannemer.
  6. Aannemer is niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook, die ontstaat doordat of nadat Opdrachtgever het werk na oplevering in gebruik heeft genomen, heeft bewerkt of verwerkt, aan derden heeft geleverd, respectievelijk in gebruik heeft doen nemen, heeft doen bewerken of verwerken of aan derden heeft doen leveren.
  7. Iedere beperking of uitsluiting van aansprakelijkheid in deze Algemene Voorwaarden kan ook door (toe)leveranciers of hulppersonen van Aannemer worden ingeroepen jegens de Opdrachtgever.

Artikel 20          Overmacht

  1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
  2. Onder overmacht wordt in deze Algemene Voorwaarden in ieder geval begrepen doch niet beperkt tot (dreiging of gevolgen van): natuurramp, oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog, oproer, onlusten, terrorisme, werkstaking, bedrijfsbezetting, uitsluiting, brand, milieu- en waterschade, overstroming, overheidsmaatregelen, storingen in de levering van energie en bedrijfsbenodigdheden, bouwstop, onbeschikbaarheid van hulppersonen of machines, plotselinge arbeidsongeschiktheid van werknemers, epidemie, pandemie, storingen in het computernetwerk, onwerkbare dagen, werkstaking, onwerkbaar weer (zulks ter beoordeling van Aannemer) en overige gebeurtenissen welke kunnen leiden tot stagnatie in de geregelde gang van zaken binnen een onderneming en die niet in redelijkheid voor rekening of risico komen van Aannemer, worden die verplichtingen opgeschort tot het moment dat Aannemer alsnog in staat is op de overeengekomen wijze na te komen, zonder dat Aannemer in verzuim raakt ten aanzien van de nakoming van haar verplichtingen en zonder dat zij tot enige schadevergoeding kan worden gehouden.
  3. Aannemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat Aannemer zijn verbintenis had moeten nakomen.
  4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder der partijen gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
  5. Voor zoveel Aannemer ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de Overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, is artikel 14 lid 3 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 21          Intellectuele eigendom en auteursrechten

  1. Alle rechten van intellectueel eigendom berusten bij Aannemer.
  2. Alle door Aannemer eventueel verstrekte stukken, zoals ontwerpen, schetsen, tekeningen, films, software, (elektronische) bestanden enz., zijn uitsluitend bestemd om door de Opdrachtgever te worden gebruikt en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van Aannemer worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt of ter kennis van derden worden gebracht tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.
  3. Ieder gebruik, verveelvoudiging of openbaarmaking van de werken dat buiten het gebruiksrecht van lid 2 valt, wordt beschouwd als een schending van het auteursrecht. Opdrachtgever zal een onmiddellijk opeisbare en niet voor rechterlijke matiging vatbare boete van eenmaal het factuurbedrag voor de werken, althans het factuur en/of overeengekomen bedrag waarvan de werken deel uitmaken, per inbreukmakende handeling betalen aan Aannemer, onverminderd het recht van Aannemer om haar schade door de inbreuk vergoed te krijgen of andere rechtsmaatregelen te mogen treffen teneinde de inbreuk te doen beëindigen.

Artikel 22          Geschillen

  1. Op elke huidige en toekomstige overeenkomst tussen Aannemer en de Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing. Het Weens Koopverdrag is uitdrukkelijk uitgesloten.
  2. De Nederlandse rechter is bevoegd kennis te nemen van geschillen uit hoofde van de huidige en/of toekomstige overeenkomst en/of Algemene Voorwaarden en/of andere rechtsbetrekkingen.

Hoofdstuk B – Aanvullende voorwaarden (onderhoudscontract)

Artikel 23          Definities

Werkzaamheden: alle door Aannemer ten behoeve van Opdrachtgever uit te voeren handelingen en verrichtingen welke nuttig en nodig zijn om de Diensten te leveren zoals beschreven in de Overeenkomst.

Object: de door Aannemer in onderhoud genomen automatische deuren.

Hulpmiddelen: ten behoeve van de Werkzaamheden door Aannemer ingezette middelen en goederen, zoals hoogwerkers, machines, ladders, onderhoudsmiddelen, reinigingsmiddelen, etc.

Artikel 24          Duur onderhoudscontract

Een onderhoudscontract wordt – tenzij anders bedongen – aangegaan voor de duur van twaalf maanden.

Na ommekomst van de looptijd van het onderhoudscontract, wordt het onderhoudscontract steeds en automatisch voortgezet voor een nieuwe periode van twaalf maanden.

Artikel 25          Hulpmiddelen en voorwaarden

  1. Opdrachtgever staat ervoor in dat Aannemer bij aanvang van de Werkzaamheden kosteloos bij de Werkzaamheden aan de buitenkant van het Object gebruik kan maken van de installaties en voorzieningen aan het gebouw ten behoeve van buitenwerkzaamheden alsmede dat die naar behoren functioneren. Bij gebreke daarvan is Aannemer gerechtigd haar Werkzaamheden op te schorten dan wel volledig in rekening te brengen vanwege de gederfde inkomsten, dit naar keuze van de Aannemer.
  2. Indien Aannemer kosten moet maken bij uitvoering van de Werkzaamheden om de veiligheid van werknemers te waarborgen, dan worden deze kosten doorbelast aan de Opdrachtgever.
  3. Opdrachtgever staat er in geval van onderhouds- en/of reinigingswerkzaamheden voor in dat ruimte of ruimten waar de Werkzaamheden plaats vinden leeg en ontruimd zijn.
  4. Opdrachtgever staat er voor in dat Object waar de Werkzaamheden plaats vinden toegankelijk en gemakkelijk bereikbaar zijn.

Artikel 26          Aanvullende bepalingen uitvoering

  1. Indien tijdens de uitvoering van de Werkzaamheden blijkt dat de plek van de Werkzaamheden niet toegankelijk of bereikbaar zijn voor Aannemer zonder extra Hulpmiddelen, dan is Aannemer gerechtigd de Werkzaamheden op te schorten, totdat de extra Hulpmiddelen zijn ingezet op kosten van Opdrachtgever.

Artikel 27          Aanvullende aansprakelijkheidsvoorwaarden

  1. In geval van onderhoudswerkzaamheden is Aannemer nimmer aansprakelijk voor schade aan het voegwerk, infrastructuur en/of leidingwerk, bestrating, gazons, apparatuur, vloerbekleding en wandafwerking.

Artikel 28          Opzegging van de Overeenkomst.

  1. Opzegging van het onderhoudscontract kan, door beide partijen, middels aangetekend schrijven geschieden tegen het einde van de looptijd van het onderhoudscontract, met in achtneming van een opzegtermijn.
  2. De opzegtermijn bedraagt voor beide partijen twee maanden.
  3. Het onderhoudscontract kan niet worden beëindigd door Opdrachtgever vóórdat Aannemer een aanvang heeft gemaakt en derhalve kan de Overeenkomst niet geannuleerd worden.
  4. Indien voortijdige (en dus onregelmatige) opzegging plaatsvindt door Opdrachtgever is Opdrachtgever aan Aannemer de in de Overeenkomst volledig overeengekomen prijs voor de resterende contractuele duur van de Overeenkomst. Tevens is Opdrachtgever in zulke gevallen de additionele kosten verschuldigd die Aannemer reeds heeft gemaakt in verband met de Overeenkomst, en de kosten die voortvloeien uit eventuele annulering van ingeschakelde derden (zoals – onder meer – de eventuele kosten met betrekking tot onderaanneming). Ook heeft Opdrachtgever recht op vergoeding van het aan zijn zijde ontstane bezettingsverlies.
  5. Als Aannemer overgaat tot (tussentijdse) opzegging dan heeft Opdrachtgever recht op medewerking van Aannemer bij de overdracht van Werkzaamheden aan derden mits alle onderliggende openstaande voorschotten dan wel alle facturen zijn voldaan.

Hoofdstuk C – Aanvullende voorwaarden (verkoop)

Artikel 28          Levering en risico

  1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, zijn leveringen van Zaken ex works, op de tussen partijen overeengekomen plaats van levering, Incoterms® 2010. Vanaf het moment van (af)levering zijn de Zaken voor rekening en risico van Afnemer. Indien partijen schriftelijk een afwijkende leveringswijze zijn overeengekomen in een individuele overeenkomst, geldt deze afwijkende leveringswijze uitsluitend ten aanzien van deze overeenkomst en niet tevens voor andere overeenkomsten tussen dezelfde partijen.
  2. De te leveren Zaken worden vervoerd voor rekening en risico van Afnemer. Dit geldt ook indien de vervoerder vordert dat op vrachtbrieven, vervoeradressen e.d. de clausule voorkomt dat alle vervoersschaden voor rekening en risico van de afzender zijn.
  3. Franco levering geschiedt alleen indien en voor zover dit door Aannemer in de overeenkomst, de orderbevestiging of anderszins schriftelijk wordt aangegeven.
  4. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, zal de wijze van transport en verpakking door Aannemer worden bepaald, zonder dat Aannemer hiervoor aansprakelijk is en zonder dat zij verplicht is de verpakking terug te nemen of aansprakelijk is voor kosten in verband met het verwijderen van verpakkingen van het terrein van Afnemer.
  5. Afnemer is verplicht de te leveren Zaken af te nemen op het moment waarop deze volgens de overeenkomst aan hem ter beschikking worden gesteld. Indien Afnemer om welke reden dan ook de afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies, noodzakelijk voor de levering, zullen de Zaken worden opgeslagen voor rekening en risico van Afnemer. Afnemer zal in dat geval alle aanvullende kosten, waaronder in ieder geval opslagkosten en de gemiste verkoopopbrengst, verschuldigd zijn.
  6. Zaken die Afnemer aan Aannemer ter beschikking heeft gesteld in verband met onderhoud of reparatie blijven tijdens vervoer van en naar en verblijf bij Aannemer voor risico van Afnemer.

Aannemer heeft te allen tijde het recht genoegzame zekerheid van Afnemer te verlangen voor de nakoming van zijn verplichtingen en eerst tot levering van Zaken of Diensten over te gaan nadat deze zekerheid is verstrekt. Tevens heeft Aannemer het recht onder rembours te leveren.

  1. Een overeengekomen levertijd voor Zaken of Diensten geldt slechts bij benadering en is geen fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Indien een levertijd wordt overschreden, is Afnemer nimmer gerechtigd tot vergoeding van enige (directe of indirecte) schade, noch tot ontbinding van de overeenkomst, noch tot opschorting van enige verplichting onder de betreffende overeenkomst of enige andere overeenkomst.
  2. De levertijd voor Zaken of Diensten gaat pas in nadat Afnemer alle gegevens, waarvan Aannemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn, of waarvan Afnemer redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn in het kader van de uitvoering van de overeenkomst, aan Aannemer heeft verstrekt.
  3. De levertijd voor zaken of diensten is gebaseerd op de ten tijde van het sluiten van de overeenkomst geldende omstandigheden en (indien van toepassing) op tijdige levering van de voor uitvoering van de overeenkomst door Aannemer bestelde Zaken. Indien buiten de schuld van Aannemer vertraging ontstaat als gevolg van wijziging van bedoelde omstandigheden of doordat door Aannemer bestelde zaken niet tijdig worden geleverd, wordt de levertijd dienovereenkomstig verlengd.
  4. Indien tussentijdse wijzigingen van de overeenkomst met zich meebrengen dat sprake is van een langere levertijd wordt de levertijd met die extra tijd verlengd.
  5. Het is Aannemer toegestaan zaken of diensten eerder of in gedeelten te leveren, tenzij ingeval van het laatste een deellevering geen zelfstandige waarde heeft. Indien de zaken of Diensten in gedeelten worden geleverd, is Aannemer bevoegd elk gedeelte afzonderlijk te factureren. Deze voorwaarden zijn ook op deelleveringen van toepassing.

Artikel 29 – Software

  1. Software in verband met het gebruik van geautomatiseerde deuren is het exclusieve eigendom van Aannemer of haar licentieverstrekkers. Afnemer verkrijgt slechts een niet-overdraagbare, niet-exclusieve licentie voor het gebruik van de software zoals aan haar verleend door Aannemer voor het doel van het gebruik, reparatie en onderhoud van geautomatiseerde trucks.
  2. De versie van de aan Afnemer ter beschikking gestelde software wordt vermeld in de overeenkomst.

]3.Het is Afnemer niet toegestaan om:

  1. de software te laden en te vertonen op een andere dataverwerkingseenheid dan de door Aannemer aangewezen dataverwerkingseenheid, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Aannemer;
  2. de software te verveelvoudigen tenzij en voor zover verveelvoudiging plaatsvindt in het kader van het uitvoeren van toegestane back-ups;
  3. de software te verpanden of anderszins te bezwaren;
  4. markeringen op en aan de software zoals merknamen, handelsnamen, auteursrechten of andere aanduidingen van intellectuele eigendomsrechten te verwijderen of te wijzigen;
  5. de software over te dragen of ter beschikking te stellen aan derden;
  6. de software terug te brengen naar de broncode of anderszins te demonteren;
  7. resultaten van benchmark testen ten aanzien van de software te openbaren.
  8. Afnemer is verplicht de aan hem ter beschikking gestelde software vertrouwelijk te behandelen en geheim te houden.
  9. De broncode van de software wordt niet aan Afnemer ter beschikking gesteld.
  10. Afnemer verkrijgt geen intellectuele eigendomsrechten ten aanzien van de software als gevolg van door hem aangebrachte wijzigingen aan de software.
  11. Iedere verbetering, modificatie, update of andere wijziging aangebracht aan de software door Aannemer of haar personeel gedurende de looptijd van de overeenkomst, blijft het intellectuele eigendom van Aannemer. Afnemer kan Aannemer verzoeken om een licentie voor het gebruik van de gewijzigde software.
  12. Aannemer is gerechtigd de software te beschermen met wachtwoorden of anderszins ter voorkoming van foutief gebruik van de software. Dit soort beveiliging kan tijdelijk gebruik van de software door Afnemer mogelijk maken, waarna nieuwe wachtwoorden ingevoerd moeten worden voor verder gebruik. Indien Aannemer software op deze wijze beveiligd, wordt de Afnemer hiervan in kennis gesteld bij het overhandigen van de software.
  13. Aannemer garandeert niet dat de aan Afnemer de in licentie gegeven software foutloos en zonder onderbrekingen functioneert of dat iedere storing in de software verholpen kan worden.
  14. Aannemer is niet aansprakelijk voor het functioneren van de software indien en voor zover Afnemer wijzigingen aan de software heeft aangebracht.

— versie april 2023 —

ALGEMENE VERKOOP-, LEVERINGS- EN BETALINGSVOORWAARDEN

  1. Algemeen.

1.1 In deze voorwaarden wordt onder afnemer verstaan de

natuurlijke persoon of rechtspersoon, die aan de Entrance

automatische deuren BV, opdracht heeft gegeven tot

het leveren van goederen en/of diensten c.q. tot het (doen)

verrichten van bepaalde werkzaamheden.

  1. Toepasselijkheid algemene voorwaarden.

2.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle

aanbiedingen en overeenkomsten waarbij Entrance

automatische deuren BV goederen en/of diensten van welke aard dan ook aan de afnemer levert, ook indien deze goederen of diensten niet (nader) in deze voorwaarden zijn omschreven.

2.2 Door het mondeling of schriftelijk opdracht geven tot

levering accepteert de afnemer de toepasselijkheid van deze

voorwaarden met uitsluiting van eventuele algemene

voorwaarden van de afnemer. Indien ook de afnemer naar zijn

voorwaarden verwijst, zijn de algemene voorwaarden van de

afnemer niet van toepassing.

2.3 Afwijkingen op deze voorwaarden zijn slechts geldig indien

deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.

2.4 Indien enige bepalingen van deze voorwaarden nietig is of

vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze

voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen Entrance automatische deuren BV en de afnemer in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepalingen in acht wordt genomen.

  1. Totstandkoming van de overeenkomst.

3.1 Alle aanbiedingen, prijsopgave en dergelijke van Entrance automatische deuren BV zijn geheel vrijblijvend, evenals mededelingen van Entrance automatische deuren BV over technische hoedanigheden van de door haar geleverde producten, tenzij in het aanbod schriftelijk uitdrukkelijk anders wordt vermeld.

3.2 Overeenkomsten komen pas tot stand na uitdrukkelijke

aanvaarding door Entrance automatische deuren BV. Deze uitdrukkelijke aanvaarding blijkt uit de schriftelijke bevestiging van Entrance automatische deuren BV, dan wel uit het feit dat Entrance automatische deuren BV uitvoering geeft aan

de overeenkomst.

  1. Prijs.

4.1 Alle prijzen zijn exclusief BTW, tenzij anders wordt

vermeld.

4.2 De verkoopprijs is, tenzij schriftelijk anders is

overeengekomen, gebaseerd op tijdens de aanbieding c.q. aanvaarding van de order voor en bij Entrance automatischedeuren BV geldende prijzen, koersen, lonen, belastingen, lasten, vrachten, enz.

4.3 In geval van verhoging van een of meer kostenfactoren die

zich voordoen nadat drie maanden na het sluiten van de

overeenkomst verstrekken zijn, heeft Entrance automatische deuren BV het recht de overeengekomen prijzen dienovereenkomstig te verhogen, ook al zou de verhoging van de kostenfactor bij de aanbieding c.q. orderaanvaarding te voorzien zijn geweest.

  1. Tekeningen en beschrijvingen.

5.1 De voor de totstandkoming van de overeenkomst aan de

afnemer ter hand gestelde tekeningen, technische beschrijvingen en inspectie rapporten blijven het uitsluitende

eigendom van Entrance automatische deuren BV. Zij mogen zonder schriftelijke toestemming niet door de afnemer worden gebruikt, gekopieerd, vermenigvuldigd, doorgegeven aan of ter kennis gebracht worden aan derden.

5.2 In tekeningen, technische beschrijvingen of afbeeldingen

opgenomen gegevens, zoals gewichten, afmetingen,

capaciteit, e.d. binden Entrance automatische deuren BV niet, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

  1. Leveringstermijn.

6.1 Een overeengekomen levertijd is geen fatale termijn,

tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij

niet-tijdige aflevering dient de afnemer Entrance automatische deuren BV derhalve schriftelijk in gebreke te stellen en dient de afnemer Entrance automatische deuren BV een termijn te gunnen van tenminste de helft van de oorspronkelijke overeengekomen levertijd om alsnog aan haar

verplichtingen te voldoen.

6.2 Indien termijnbetaling is overeengekomen gaat de

leveringstermijn eerst lopen na ontvangst van de betreffende

termijnbetaling, Entrance automatische deuren BV  is gerechtigd de aflevering op te schorten indien de afnemer nog niet heeft voldaan aan zijn betalingsverplichting uit hoofde van eerder gedane leveringen.

  1. Aflevering.

7.1 Als plaats van aflevering geldt het magazijn van Entrance automatische deuren BV .

7.2 Het tijdstip van levering is de dag waarop de goederen het

magazijn verlaten, respectievelijk aldaar ter verzending/afhaling gereed staan.

7.3 Vanaf het tijdstip van levering is het risico van de

goederen voor rekening van de afnemer.

7.4 Indien de afnemer de goederen niet in ontvangst neemt is hij

niettemin de kostprijs verschuldigd. Bewaring van goederen

geschiedt voor rekening en risico van de afnemer.

 

 

 

 

 

 

 

  1. Meer en minderwerk.

8.1 Bij de prijsvorming methode aanneming of richtprijs kan de

afnemer nadat de overeenkomst is gesloten in overeenstemming met de gekozen prijsvorming, zonder dat

een aparte overeenkomst wordt afgesloten, meer- of

minderwerk opgedragen, mits het saldo van de daaruit vloeiende verrekening niet meer bedraagt dan 15% van de prijs van het werk.

8.2 Meer- of minderwerk voor een totaalbedrag van meer dan

€250,00 wordt behoudens in spoedeisende omstandigheden

vooraf schriftelijk bevestigd.

  1. Montage.

9.1 Eventuele montage-, installatie- en/of onderhoudswerkzaamheden zijn voor rekening en risico van

de afnemer. De afnemer verplicht zich bijstand te verlenen en

materiaal ter beschikking te stellen dat voor de montage,

installatie en /of onderhoud nodig is.

9.2 De afnemer verzorgt de aanleg van elektrische

bedradingen, welke niet tot de standaard levering van de

apparatuur behoren tenzij anders overlegd.

  1. Oplevering.

Het werk wordt als opgeleverd beschouwd:

  1. Hetzij wanneer Entrance automatische deuren BV aan de afnemer heeft meegedeeld, dat het werk voltooid is en deze het werk heeft aanvaard.
  1. Hetzij wanneer uiterlijk acht dagen zijn verstrekken nadat

Entrance automatische deuren BV schriftelijk aan de afnemer heeft medegedeeld dat het werk voltooid is en deze heeft

nagelaten het werk binnen die termijn te aanvaarden.

  1. Hetzij wanneer de afnemer de installatie (opnieuw) in

gebruik neemt, met dien verstande dat door

ingebruikname van een gedeelte van het werk, dat

gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd.

  1. Betaling.

12.1 Tenzij anders is overeengekomen dienen alle betalingen

te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, zonder

aftrek of schuldvergelijking, ten kantore van Entrance automatische deuren BV of op een door haar te wijzen bankrekening.

12.2 Het op de factuur vermelde bedrag kan worden

verhoogd met een kredietbeperkingstoeslag van 2% of een

ander door Entrance automatische deuren BV vast te stellen percentage. Deze toeslag wordt eerst door de afnemer verschuldigd indien betaling na de vervaldag van de factuur plaatsvindt.

12.3 Indien de afnemer niet binnen de gestelde termijn

betaald is hij van rechtswege in verzuim en maakt Entrance automatische deuren BV vanaf de vervaldag aanspraak op de wettelijke rente.

12.4 Door de afnemer gedane betalingen strekken steeds ter

afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en

kosten en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het

langst open staan, zelfs al vermeldt de afnemer dat de

voldoening betrekking heeft op een latere factuur.

12.5 Is de afnemer is gebreke of verzuim met de nakoming

van een of meer van zijn verplichtingen dan komen alle

redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte

voor rekening van de afnemer. De buitengerechtelijke

incassokosten bedragen tenminste 15% van het door de

afnemer verschuldigde bedrag met een minimum van

€200,00.

  1. Eigendomsvoorbehoud.

13.1 Entrance automatische deuren BV blijft eigenaar van de geleverde of de nog te leveren zaken zolang de afnemer de vorderingen van Entrance automatische deuren BV ter zake van de tegenprestatie van de overeenkomst niet betaald heeft.

13.2 Entrance automatische deuren BV blijft tevens eigenaar van de geleverde of de nog te leveren zaken zolang de afnemer de verrichte of de nog te verrichten werkzaamheden uit dergelijke

overeenkomsten niet betaald heeft en zolang de afnemer

vorderingen wegens tekort schieten in de nakoming van

zodanige overeenkomsten niet heeft voldaan, waaronder

begrepen vorderingen te zake boete, rente en kosten.

13.3 Indien de afnemer zijn betalingsverplichtingen niet

behoorlijk of niet tijdig nakomt, in staat van faillissement

wordt verklaard, surseance van betaling aan vraagt of hem

deze wordt verleend, dan wel uit handelingen van de afnemer

verplicht de aan Entrance automatische deuren BV (op grond van lid 1) toebehorende zaken op eerste mondelinge of schriftelijk verzoek of sommatie aan Entrance automatische deuren BV terug te geven daartoe is Entrance automatische deuren BV bevoegd zich zonder voorafgaande

waarschuwing of mededeling bij afnemer aan te dienen

teneinde de voormelde zaken direct onder zich te nemen.

  1. Ontbinding.

 

Indien de afnemer zijn betalingsverplichtingen niet behoorlijk

of tijdig nakomt, in staat van faillissement wordt verklaard,

surseance van betaling aan vraagt of hem deze wordt

verleend, dan wel uit handelingen van de afnemer anderszins

blijkt dat de afnemer aan zijn betalingsverplichtingen jegens

Entrance automatische deuren BV niet kan of zal voldoen, is Entrance automatische deuren BV gerechtigd om zonder ingebrekestelling en zonder rechtelijke tussenkomst de overeenkomst te ontbinden of op te schorten, zulks ter keuze van Entrance automatische deuren BV.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Aansprakelijkheid.

 

15.1 De aansprakelijkheid van Entrance automatische deuren BV is beperkt tot de schade die te beschouwen is als een onmiddellijk en duidelijk gevolg van de niet-nakoming of gebrekkige nakoming, een en ander beperkt tot het bedrag dat door de verzekering van Entrance automatische deuren BV wordt gedekt. Indien de verzekering in enig geval

niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de

verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid gedekt tot

de hoogte van het factuurbedrag.

15.2 Entrance automatische deuren BV is nimmer aansprakelijk voor andere dan in lid 1 van dit artikel genoemde door afnemer en/of derden geleden schade van welke aard dan ook, gevolgschade hieronder uitdrukkelijk begrepen, als gevolg van gehele of gedeeltelijke niet-nakoming van de overeenkomst, gebreken ten aanzien van de wijze van levering van gebrekkige

producten, niet tijdige levering, gebreken ten aanzien van het

vervoer, het verstrekken van adviezen, etc.

behoudens opzet of grove schuld van Entrance automatische deuren BV en/of haar

ondergeschikten.

15.3 Entrance automatische deuren BV zal nimmer aansprakelijk zijn voor schade ten gevolge van gebreke in door derden uitgevoerde werkzaamheden dan wel door derden geleverde zaken.

15.4 In geval van een onrechtmatige daad van Entrance automatische deuren BV of van haar ondergeschikten is Entrance automatische deuren BV slechts aansprakelijk

voor vergoeding van schade door dood of lichamelijk letsel. In

deze gevallen is de aansprakelijkheid van Entrance automatische deuren BV beperkt tot hetgeen de verzekeraar van Entrance automatische deuren BV uitkeert.

  1. Garantie.

16.1 De garantietermijn van de door Entrance automatische deuren BV geleverde zaken bedraagt 90 dagen. Indien de afnemer bewijst dat binnen deze periode gebreken zijn ontstaan uitsluitend of overwegend als direct gevolg van de ontworpen constructie, gebrekkige afwerking of gebruik van slecht materiaal dan zal Entrance automatische deuren BV deze gebreken voor haar rekening verhelpen.

Enige verdergaande aansprakelijkheid wordt door Entrance automatische deuren BV niet vervaard.

16.2 Reclames worden door Entrance automatische deuren BV slechts in behandeling genomen indien zij binnen tien dagen na levering dan wel binnen tien dagen nadat de afnemer het gebrek

redelijkerwijs heeft kunnen kennen, schriftelijk ter kennis van

Entrance automatische deuren BV worden gebracht.

16.3 De garantie vervalt indien de afnemer zelf wijzigingen in

of reparatie aan de geleverde zaken of installaties verricht of

door derden laat verrichten of indien het geleverde voor

andere dan normale doeleinden word aangewend of op

onoordeelkundige wijze is gebruikt of behandeld c.q. niet juist

zijn onderhouden.

16.4 Indien de afnemer in belangrijke mate tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen vervallen de garantieverklaringen.

16.5 Afwijking van de garantie voorwaarden geschiedt alleen

als dit schriftelijk aan de afnemer is medegedeeld en op de

overeenkomst is vermeld.

 

  1. Overmacht.

17.1 Tijdens overmacht worden de leveringen- en andere

verplichtingen van Entrance automatische deuren BV opgeschort, zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.

17.2 Indien Entrance automatische deuren BV bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen is zij gerechtigd het reeds geleverde c.q. het geproduceerde of het geleverde deel afzonderlijk te factureren en is de afnemer gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract.

17.3 Onder overmacht in de zin van dit artikel wordt verstaan

omstandigheden die de nakoming van de verbintenis

verhinderen en die niet aan Entrance automatische deuren BV zijn toe te rekenen. Hieronder zal onder meer zijn begrepen de situatie dat de leverancier van Entrance automatische deuren BV niet of tijdig levert of wanneer om welke reden dan ook de betreffende overeenkomst geannuleerd wordt.

  1. Toepasselijk recht.

Op alle overeenkomsten tussen Entrance automatische deuren BV en de afnemer is bij uitsluiting het Nederlandse recht van toepassing.

  1. Geschillen.

Alle geschillen, waaronder begrepen die geschillen welke

slechts door een partij als zodanig worden beschouwd, welke

tussen Entrance automatische deuren BV en de afnemer mochten ontstaan zullen, behoudens de bevoegdheid van partijen om een geschil in kort geding aan de bevoegde voorzieningenrechter voor te leggen, ter keuze van Entrance automatische deuren BV, hetzij aan de uitspraak van

den gewone rechter, hetzij- met uitsluiting van de gewone

rechter – aan het oordeel van een scheidsgerecht

onderworpen zijn. De bevoegde rechtbank is de rechtbank

van de vestigingsplaats van Entrance automatische deuren BV.

  1. Wijzigingen van de voorwaarden.

Entrance automatische deuren BV is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerkintreding. Entrance automatische deuren BV zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan de afnemers toezenden.

Indien geen tijdstip van inwerkingtreden is medegedeeld,

treden wijzigingen jegens de afnemer in werking zodra hem

de wijziging is meegedeeld.